ARpro: augmented reality biedt agenten de juiste info op de juiste plek

Stel u staat voor een restaurant en twijfelt. Opeens komt uw mobiel tot leven. Google vertelt ongevraagd hoeveel sterren het restaurant heeft en schotelt  ter plekke de digitale menukaart voor. Als u het restaurant daarna verlaat, dan kunt u op Google een recensie achterlaten zodat toekomstige bezoekers weten wat hen te wachten staat. Herkenbaar?

Augmented reality: de juiste informatie op de juiste plek op het juiste moment

Een soortgelijk idee is ook ontstaan bij de politie. Niet bij toeval. Sterker nog, het project ARpro is een innovatie die is ontstaan vanuit de wens om politiemensen met locatiegebaseerde informatie op het juiste moment te helpen. Doel: creëer proactief een omgeving met minder criminaliteit.

Proactief?

Hoezo proactief? ARpro projectleider Marcel Zethoven beschrijft het probleem van agenten die werken in de surveillance en noodhulpverlening. “In de meeste gevallen reageren agenten op meldingen. Zij werken in de waan van het moment. Eigenlijk ren je dan achter gebeurtenissen aan. Dat moet anders. Beter.”

Achtergrondinfo

ARpro sluit volgens Zethoven aan bij de wens vanuit de samenleving dat de politie goed luistert naar signalen en daar ook echt naar handelt. “Dat is een grote uitdaging. ARpro biedt uitkomst.

Agenten surveilleren op straat en ontvangen via de mobiele telefoon op hun smartwatch informatie over de plek waar zij zijn of naartoe gaan.

Bijvoorbeeld informatie over een pand waar regelmatig overlast is of burgers die klagen over hangjongeren op een kinderspeelplaats.

De agent raadpleegt de informatie, weet waar hij op moet letten en kan optreden voordat problemen ontstaan (Marcel Zethoven,  ARpro projectleider).

In 3 fasen naar augmented reality (AR)

De informatie die agenten ontvangen en benutten is gekoppeld aan GPS locatiegegevens. Hiermee is (nog) niet sprake van augmented reality. AR komt volgens projectleider Zethoven pas echt in fase 3 van het project in beeld.

Het ARpro-project is verdeeld in 3 fasen:

  • Fase 1 – agenten ontvangen locatiegebaseerde informatie van de wijkagent op hun mobiele telefoon. Er zijn twee pilot projecten. Agenten in Groningen en Dordrecht gebruiken de Google Maps-achtige app en zijn enthousiast.
  • Fase 2 – agenten ontvangen niet alleen informatie, zij kunnen ook zelf informatie invoeren in het systeem zodat collega’s in real time ook over de informatie kunnen beschikken.
  • Fase 3 – De informatievoorziening wordt gekoppeld aan nieuwe technologie, bijvoorbeeld een klein schermpje op de mouw of een helm waarin de informatie op het vizier geprojecteerd wordt. Dit is nu nog toekomstmuziek, maar in deze fase komt augmented reality echt tot zijn recht: agenten koppelen in real time informatie aan wat zij zien om zich heen.

Robocop?

Zethoven kent het cliché: "Wees gerust. Van Robocop zal geen sprake zijn. Politiewerk is en blijft mensenwerk. De menselijke factor blijft het allerbelangrijkste. Google Glass is een mooie ontwikkeling, maar het is nog de vraag of agenten met een soortgelijke bril kunnen werken. Even los van de veiligheidsaspecten moet een agent altijd contact houden met de direct omgeving, contact met mensen. Dan wil je niet dat een agent afgeleid is door informatie op een bril als iemand hem of haar op straat aanspreekt."

Samenwerken met de wetenschap

ARpro leunt sterk op de ervaringen van agenten die hun ervaringen delen met nieuwe technologie, maar tegelijkertijd is er ook volop samenwerking met kennisinstellingen zoals TNO, TU Delft en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum.

Volgens Zethoven zijn wetenschappelijke inzichten van groot belang. Waarom?

“We weten nog niet wat technologie doet met de agent en wat de impact is op het politiewerk. We moeten oog houden voor de menselijke kant. Wetenschappers helpen ons daarbij (Marcel Zethoven,  ARpro projectleider).

Contact

Wilt u meer weten over ARpro of wilt u rechtstreeks een vraag stellen aan een inhoudsdeskundige die bij het project betrokken is? Dat kan. Vul hieronder het contactformulier in. Uw informatieverzoek of vraag komt direct in de mailbox van een ARpro contactpersoon.

Contactformulier

Betreft *